PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 46 No 3 (2011), 25–38

Význam vnějších podmínek pro profesní orientaci a kariérové nasměrování u vysokoškolských studentů

[The importance of external conditions for professional orientation and further career choices of university students]

Pavla Rymešová

published online: 17. 02. 2015

abstract

The article focuses on career orientation of university students considering objective factors that determine their career choices. The research was conducted via questionnaire methods. It investigated the development of ideas and attitudes toward respondents’ future profession and currently studied subjects. The sample consisted of students from Czech University of Agriculture, particularly students from Faculty of Business and Economics and students from Faculty of Agrobiology, Food and Natural Resources. The results showed factors influencing the development of ideas about future career. They further surveyed the influence of family tradition on professional involvement. Finally they paid attention to activities students had chosen to fill a possible time gap between completion of high school and start of their current study. A part of the research involved evaluation of possible practical applications of research results in the course of work with future students. Článek je zaměřen na profesní orientaci a kariérové nasměrování vysokoškolských studentů se zaměřením na faktory objektivní povahy, které determinují kariérovou orientaci. Pro účely výzkumu bylo využito dotazníkové metody. Dotazník zachycoval vývoj formování představ o budoucím povolání a studiu zvoleného oboru. Výběrový soubor byl tvořen studenty České zemědělské univerzity v Praze, a to Provozně ekonomické fakulty a studenty Fakulty agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů. Výsledkem bylo zmapování faktorů vlivu na vývoj představ o budoucím povolání, zachycení míry vlivu rodinné tradice na výkon povolání a postižení aktivit, kterými studenti zaplnili případný časový odstup mezi začátkem současně probíhajícího studia a ukončením střední školy. Součástí výzkumu bylo i vyhodnocení možností praktického využití výsledků výzkumu v práci s uchazeči o studium. Die Bedeutung äusserer Bedingungen zur professionellen Orientierung und Karriereorientierung bei Hochschulstudenten Der Artikel befasst sich mit der professionellen Orientierung und Karriereorientierung der Hochschulstudenten mit Fokus auf objektive Faktoren, die die Karriereorientierung determinieren. Für den Zweck der Forschung wurde ein Fragebogen benutzt. Der Fragebogen erfasst die Entwicklung der Formung von Vorstellungen über den zukünftigen Beruf und Studium der gewählten Fachrichtung. Die Stichprobe besteht aus Studenten der Landwirtschaftsuniversität in Prag, und zwar der Betriebswirtschaftlichen Fakultät der Agrobiologie, Lebensmittel und Naturressourcen. Das Ergebnis ist eine Übersicht der Faktoren, die Einfluss auf die Entwicklung der Vorstellungen über die zukünftige Profession haben, den Einfluss der Familientradition bei der Berufswahl und Erfassung der Aktivitäten, die Studenten in der Zeit zwischen dem Anfang des gegenwärtigen Studiums und dem Abschluss der Mittelschule ausgeübt haben. Bestandteil der Forschung war auch die Erkundung von Möglichkeiten des praktischen Nutzes dieses Projektes bei der Arbeit mit Studienkandidaten.

keywords: career; professional orientation; objective determinants; psychology of work and organization; career counselling; Czech Republic kariéra; volba povolání; objektivní determinanty; psychologie práce a organizace; kariérové poradenství; Česká republika Karriere; Berufswahl; objektive Determinanten; Psychologie der Arbeit und Organisation; Karriereberatung; Tschechische Republik

157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Download