PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 3 (2010), 53–63

Pojetí autority a její proměny v pedagogickém kontextu

[Concept of authority and its changes in educational context]

Alena Vališová

published online: 17. 02. 2015

abstract

In the same way, as it is adjudged to individuals or social groups, authority can be related to scientific fields, philosophical theories and even to social institutions. What is the place of contemporary school within this intersection of relations? Does it reflect the crisis of culture, society and democracy? What does one understand under the term of “authority of school” and what are its features? What is authority based on? Is there anything new we can discover in this area? To what extent is it useful to consider authority a pedagogical problem? V současné době začíná být problematika autority ve výchově opět významnou otázkou vědeckého výzkumu i teoretického bádání (v oblasti rodiny, školy, sociálního prostředí, ale i institucí). Jaké postavení má škola a učitel v současné společnosti? Jak je reflektována problematika krize společnosti, kultury, demokracie a hodnot v současné škole? Jak je vnímána dnes „autorita školy jako instituce a její perspektivy“? Jaká je podstata a význam autority v dnešní škole a rodině? Je vůbec dnes autorita jako problém vnímána z hlediska důležitosti jako aktuální? Autorität und deren Wandel im pädagogischen Kontext Gegenwärtig wird die Frage der Autorität in der Bildung erneut zur wichtigen wissenschaftlichen Frage und Gegenstand theoretischer Forschung (in der Familie, Schule, sozialem Umfeld, sowie Institutionen). Welchen Status hat die Schule und der Lehrer in der heutigen Gesellschaft? Wie wird die Frage der Krise, Kultur, Demokratie und Werte in der aktuellen Schule reflektiert? Wie versteht man heute „die Autorität der Schule als Institution und deren Perspektiven?“ Was ist die Grundlage der Autorität in der gegenwärtigen Schule und Familie? Wird Autorität Heute als Problem verstanden und ist die Frage wichtig und aktuell?

keywords: Authority of the teacher; authoritative and authoritarian personality; freedom; duty; law; rules; typology of authority; dicipline; responsibility autorita učitele; autoritativní a autoritářská osobnost; svoboda; povinnost; právo; pravidla; typologie autority; disciplína; odpovědnost Lehrerautorität; autoritative Persönlichkeit; autoritäre Persönlichkeit; Freiheit; Verpflichtungen; Recht; Regeln; Autoritätstypologie; Disziplin; Verantwortung

157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Download