Journal homepage
Editorial board
Contact: miluse.volterova@lfp.cuni.cz
Distribution: Ilona.Baxova@lfp.cuni.cz
PLZEŇSKÝ LÉKAŘSKÝ SBORNÍK, Vol 2015 No 81 (2016), 21–27
Teaching czech as a foreign language for students of dentistry through e-learning
D. Macháčková
published online: 29. 03. 2016
abstract
Teaching czech as a foreign language for students of dentistry through e-learning At the Medical Faculty in Plzeň, dental students in the English program take Czech language classes for the first two years of study. During the grant period, there are four lessons a week, but given the fact that Czech is a challenging, inflected language, this relatively short period of instruction is inadequate to ensure that by the end of the second year, students are able to communicate with patients and medical personnel in the Czech language. This situation is further complicated by the fact that textbooks for these courses are non-existent. Therefore, a course for foreign Czech dentistry students was created which utilizes an e-learning curriculum, blended-learning, and serves as additional form of full-time teaching. This is now used in the 4th semester. Výuka češtiny pro cizojazyčné studenty stomatology za podpory e-learningu Zahraniční studenti studující v anglickém programu na LF UK v Plzni mají češtinu v prvních dvou letech studia, při časové dotaci čtyři hodiny týdně. V prvním ročníku se studenti učí základy češtiny přibližně na úrovni A1 a A2. Ve druhém roce se jejich komunikační schopnosti prohlubují a klade se důraz na komunikaci s pacientem. Studenti jsou proto seznamováni s terminologií, frázemi a zvyky, které je třeba si osvojit pro úspěšné zvládnutí preklinického zubního lékařství ve třetím ročníku a kontakt s pacientem a lékařským personálem vůbec. Jelikož neexistuje učebnice, která by se zaměřovala na stomatologickou problematiku češtiny pro cizince, byla připravena e-learningová podpora, která supluje chybějící učebnici.