AUC Philosophica et Historica (Acta Universitatis Carolinae Philosophica et Historica) is a multidisciplinary academic journal focused on the humanities with more than 50 years of tradition.
The journal is indexed in CEEOL, DOAJ, and EBSCO.
AUC PHILOSOPHICA ET HISTORICA, Vol 2021 No 1 (2021), 261–275
Krev, slzy a bolest – Imaginace a emocionalita na příkladu polychromovaných barokních plastik ze svatých schodů
[Blood, Tears and Pain – Imagination and Emotionality on the Example of Polychrome Baroque Sculptures on Holy Stairs]
Tereza Horáková
DOI: https://doi.org/10.14712/24647055.2023.14
published online: 23. 06. 2023
abstract
What is the difference between the pain of Christ and the Virgin Mary? How is pain reflected in sculptures of the Baroque period in Bohemia and Moravia? And how did contemporary pious spectators react to these impulses? Baroque spirituality of the 18th century, particularly the theme of pain, will be demonstrated on the phenomenon of sculpture of the Holy Stairs. These chapels can be found in churches or cloisters, and they are subject to specific liturgy and space arrangements where we can find a particular representation of Christ, as well as the Virgin Mary and St. John the Baptist. Different types of pain and their representation in the sculpture of that time are illustrated on several examples of Holy Stairs, including the stairs at the Church of the Assumption of the Virgin Mary and St. Charles the Great in Prague.
keywords: baroque sculpture; emotions; pain; tears; holy stairs; purgatory; polychromy
references (36)
1. John Bulwer, Chironomia: Or the Art of Manuall Rhetorique. With the Canons, Lawes, Rites, Ordinances, and Institutes of Rhetoricians, both Ancient and Modern, Touching the artificiall managing of the Hand in Speaking, London 1644
2. Justus Georg Schottel, Grausame Beschreibung und Vorstellung Der Hölle Und der Höllischen Qwal, Oder Des andern und ewigen Todes, Wolfenbüttel 1676
3. Andacht Der Heiligen Stiegen Nechst an der Kirchen Deß Heil. Bernardini der WW.PP. Franciscanern in der Königlichen Haubt-Stadt Ollmütz auff der Bielten, Ollmüz 1726
4. Karel Navrátil, Paměti kostela Panny Marie na nebe vzaté a sv. Karla Velikého a bývalého královského kláštera řeholních kanovníků Lateranských sv. Augustina, nyní městské chorobnice, na Hoře Karlově v Novém městě Pražském. Praha 1877
5. Karel Navrátil, Ecclesia et monasterium in monte Karlov Pragae, Praha 1881
6. Antonín Postřihač, Svaté schody ve chrámu Páně Panny Marie nanebevzaté na Karlově v Praze, Praha 1903
7. Ivan Šperling, Obnova interiéru kostela Panny Marie a Karla Velikého v Praze na Karlově, Památková péče XXX, 1970, s. 129-143
8. Viktor Kotrba - Alexandr Paul, Česká barokní gotika: dílo Jana Santiniho-Aichla, Praha 1976
9. Emanuel Poche (ed.), Umělecké památky Čech, 2, K-O, Praha 1978
10. David Freedberg, The power of images: Studies in History and Theory of Respons, Chicago 1989 CrossRef
11. John T. Paoletti, Wooden Sculpture in Italy as Sacral Presence, Artibus et Historiae XIII, 1992, č. 26, s. 85-100. Publikováno online: https://www.jstor.org/stable/1483432, vyhledáno 21. 11. 2019 CrossRef
12. Jennifer Montagu, The expression of the passions: the origin and influence of Charles Le Brun's Conférence sur l'expression générale et particulière, New Haven 1994 CrossRef
13. Václav Vančura, Jan Jiří Šlanzovský, Umění XXXXII, 1994, s. 141-156
14. Evonne Levy, Reproduction in the "Cultic Era" of Art: Pierre Legros's Statue of Stanislas Kostka, Representations LVIII, 1997, s. 88-103. Publikováno online: https://www.jstor.org/stable/2928824, vyhledáno 27. 11. 2019 CrossRef
15. Pavel Vlček - Petr Sommer - Dušan Foltýn, Encyklopedie českých klášterů, Praha 1997
16. Mojmír Horyna, Jan Blažej Santini-Aichel, Praha 1998
17. Natalie Belisová, Rumburská Loreta, čili, marnost nad marnost a nic než?, Rumburk 2000
18. Jiří Tkadlčík, Bývalé Svaté schody v Olomouci, nepublikovaná magisterské diplomová práce Katedry dějin umění, FF UP, Olomouc 2000
19. René Descartes, Vášně duše, překlad Ondřej Švec, Praha 2002
20. Frederick William Faber, Purgatory: the two Catholic views of purgatory based on Catholic teaching and revelations of saintly souls, Illinois 2002
21. Martin Elbel, Budování poutního místa. Svaté schody při františkánském klášteře v Olomouci, Folia Historica Bohemica XX, 2003, s. 215-231
22. Irena Dibelková, Poutní místa v Čechách, Praha 2004
23. Martin Holý - Jiří Mikulec, Církev a smrt: institucionalizace smrti v raném novověku, Praha 2007
24. Dagmar Mrázková - Lenka Navrátilová, Krupka: poklady z archivů, Krupka 2007
25. Xavier Bray et col., The sacred made real: Spanish painting and sculpture 1600-1700, London 2009
26. Tomáš Malý - Pavel Suchánek, Mezi realitou a symbolem: k historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce, Opuscula historiae atrium LIII, 2009, s. 53-82
27. Ondřej Jakubec - Marek Perůtka (eds), Olomoucké baroko: výtvarná kultura let 1620-1780, 2, Katalog, Olomouc 2010
28. Ondřej Jakubec - Marek Perůtka (eds), Olomoucké baroko: výtvarná kultura let 1620-1780, 3, Historie a kultura, Olomouc 2011
29. Klára Mágrová - Jiří Stejskal, Svaté schody v Rumburku 1770-2012, Rumburk 2012
30. Ester Sadivová - Olga Vodáková - Josef Rybánský, Rumburská zastavení, Rumburk 2012
31. Zbyněk Černý, Eliáš Dollhopf. Barokní malíř západních Čech, Sokolov 2013
32. Tomáš Malý - Pavel Suchánek, Obrazy očistce: studie o barokní imaginaci, Brno 2013
33. Tomáš Malý, "Vášně duše" a dešifrování raně novověkých emocí, CORNOVA - Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze IV, 2014, č. 1, s. 7-19 CrossRef
34. Petra Dvořáková, Kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Karla Velikého v Praze na Karlově v době baroka v letech 1648-1785, nepublikovaná bakalářská diplomová práce Ústavu pro dějiny umění FF UK, Praha 2017
35. Eva Janáčová (ed.), Obrazy zášti. Vizuální projevy antijudaismu a antisemitismu v českých zemích, Praha 2021
36. Pavel Suchánek - Tomáš Malý, Varieties of Pain, Anger and Hope: Mixed Emotions in the Early Modern Religious Art in the Czech Lands, in: Silvia Marin Barutcieff (ed.), Depicting Emotions in Eastern and Central Europe (1400-1900), Pisa 2023 (v tisku)
Krev, slzy a bolest – Imaginace a emocionalita na příkladu polychromovaných barokních plastik ze svatých schodů is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.