AUC GEOGRAPHICA
AUC GEOGRAPHICA

We are pleased to share that the AUC Geographica was awarded an Impact Factor of 0.6 in the 2022 Journal Citation Reports™ released by Clarivate in June 2023. AUC Geographica ranks (JCI) in Q3 in Geography.

AUC Geographica (Acta Universitatis Carolinae Geographica) is a scholarly academic journal continuously published since 1966 that publishes research in the broadly defined field of geography: physical geography, geo-ecology, regional, social, political and economic geography, regional development, cartography, geoinformatics, demography and geo-demography.

AUC Geographica also publishes articles that contribute to advances in geographic theory and methodology and address the questions of regional, socio-economic and population policy-making in Czechia.

Periodical twice yearly.
Release dates: June 30, December 31

All articles are licenced under Creative Commons Attribution 4.0 International licence (CC BY 4.0), have DOI and are indexed in CrossRef database.

AUC Geographica is covered by the following services: WOS, EBSCO, GeoBibline, SCOPUS, Ulrichsweb and Directory of Open Access Journals (DOAJ).

The journal has been covered in the SCOPUS database since 1975 – today
https://www.scopus.com/source/sourceInfo.uri?sourceId=27100&origin=recordpage

The journal has been selected for coverage in Clarivate Analytics products and services. Beginning with V. 52 (1) 2017, this publication will be indexed and abstracted in Emerging Sources Citation Index.

The journal has been indexed by the Polish Ministry of Science and Higher Education (MSHE) on the list of scientific journals recommended for authors to publish their articles. ICI World of Journals; Acta Universitatis Carolinae, Geographica.

Journal metrics 2022

Web of Science
Impact factor (JCR®): 0.6
Journal Citation Indicator (JCI): 0.24
Rank (JCI): Q3 in Geography

Scopus
Cite Score: 1.1
Rank (ASJC): Q3 in Geography, Planning and Development; Q3 in General Earth and Planetary Sciences

The journal is archived in Portico.

AUC GEOGRAPHICA, Vol 50 No 2 (2015), 125–137

An analysis of the macro- and micro-mechanisms affecting the relationship between education and development

Zuzana Kocová, Miroslav Marada

DOI: https://doi.org/10.14712/23361980.2015.92
published online: 30. 11. 2015

abstract

The aim of this study is to discuss the role of education in the process of development of poor countries. The study is dividend into five sections, each of which is concerned with the relationship of education with one of the development indicators. Sections frame the given issue within a macro perspective, analyse the underlying micromechanisms and present specific examples found in the case studies. Overall, it has been illustrated that while the macrorelationship between education and development at the global level is quite evident, the specific individual mechanisms which enable such relationship are very diverse and dependent on the context in which they work. Analýza vztahu vzdělání a rozvoje Ve studii je diskutován vztah vzdělání a rozvoje, který je zde zkoumán na několika úrovních. Od globální, kde ho lze v rámci jednotlivých zemí zcela evidentně doložit, až na úroveň „mikromechanismů“, které za „makrovztahem“ mezi vzděláním a rozvojem stojí. Na základě rešerše přibližně 100 odborných studií jsou tyto mikromechanismy rozděleny do pěti kategorií – dimenzí lidského rozvoje (ekonomické chování, demografické chování, zdraví, genderová nerovnost a migrace). Kategorizace přitom není snadná – jednotlivé mikromechanismy se prolínají a často lze některé z nich zařadit do více kategorií najednou, což vypovídá o jejich provázanosti. Vzdělání je naprosto zásadním činitelem v procesu rozvoje, nicméně se uskutečňuje s pomocí řady mechanismů, které je třeba považovat za lokálně specifické. V předkládané studii byl doložen nejsilnější vztah mezi vzděláním a změnou kulturních vzorců spojených především s růstem postavení žen. Vzdělání není samo o sobě dostačujícím faktorem, protože bez změn (socioekonomických, kulturních a politických) ve společnosti může být jeho vliv značně snížen.

keywords: education; development; economic behavior; demographic behavior; inequality

Creative Commons License
An analysis of the macro- and micro-mechanisms affecting the relationship between education and development is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

210 x 297 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 200 czk
ISSN: 0300-5402
E-ISSN: 2336-1980

Download