AUC GEOGRAPHICA
AUC GEOGRAPHICA

We are pleased to share that the AUC Geographica was awarded an Impact Factor of 0.6 in the 2022 Journal Citation Reports™ released by Clarivate in June 2023. AUC Geographica ranks (JCI) in Q3 in Geography.

AUC Geographica (Acta Universitatis Carolinae Geographica) is a scholarly academic journal continuously published since 1966 that publishes research in the broadly defined field of geography: physical geography, geo-ecology, regional, social, political and economic geography, regional development, cartography, geoinformatics, demography and geo-demography.

AUC Geographica also publishes articles that contribute to advances in geographic theory and methodology and address the questions of regional, socio-economic and population policy-making in Czechia.

Periodical twice yearly.
Release dates: June 30, December 31

All articles are licenced under Creative Commons Attribution 4.0 International licence (CC BY 4.0), have DOI and are indexed in CrossRef database.

AUC Geographica is covered by the following services: WOS, EBSCO, GeoBibline, SCOPUS, Ulrichsweb and Directory of Open Access Journals (DOAJ).

The journal has been covered in the SCOPUS database since 1975 – today
https://www.scopus.com/source/sourceInfo.uri?sourceId=27100&origin=recordpage

The journal has been selected for coverage in Clarivate Analytics products and services. Beginning with V. 52 (1) 2017, this publication will be indexed and abstracted in Emerging Sources Citation Index.

The journal has been indexed by the Polish Ministry of Science and Higher Education (MSHE) on the list of scientific journals recommended for authors to publish their articles. ICI World of Journals; Acta Universitatis Carolinae, Geographica.

Journal metrics 2022

Web of Science
Impact factor (JCR®): 0.6
Journal Citation Indicator (JCI): 0.24
Rank (JCI): Q3 in Geography

Scopus
Cite Score: 1.1
Rank (ASJC): Q3 in Geography, Planning and Development; Q3 in General Earth and Planetary Sciences

The journal is archived in Portico.

AUC GEOGRAPHICA, Vol 46 No 1 (2011), 23–33

Education towards obtaining various forms of capital

Silvie Kučerová

DOI: https://doi.org/10.14712/23361980.2015.39
published online: 18. 03. 2016

abstract

The article deals with evaluation of the process of education as an instrument enabling an individual to acquire certain competencies (a kind of capital). These when used in an active way, may help him/her to reach different personal benefits, or even benefits for the whole society in a given territory. Possible relationships between education and different types of capital are shown. Special attention is given to a relatively new and in this context less discussed concept of social capital. Traditionally the concept of education is regarded as an investment into human capital. For example in the case of Czechia education process is perceived mostly as acquisition of individual knowledge and skills relevant for living, for holding social roles or performing job. Despite its very problematic nature, education should be also regarded as an investment into social capital. However, it remains unclear whether investment into social capital is beneficial. Its returns are less easily definable and harder to specify. Moreover, it is also unclear who benefits from this investment. Only those who are connected to the affected networks or the local/regional society as a whole? Získávání různých druhů kapitálu prostřednictvím vzdělávání Vzdělávání je nástroj umožňující jedinci osvojit si určité kompetence (znalosti, dovednosti, jednání), jejichž aktivní užívání mu může přinést nejrůznější osobní zisky (kapitál), případně i kapitál pro celou společnost na určitém území. Cílem tohoto článku je diskutovat jednotlivé druhy kapitálu, které lze prostřednictvím procesu vzdělávání získat, a zhodnotit jejich přínos pro jedince a rozvoj společnosti, případně regionální/lokální rozvoj. Tradičně bývá za významný faktor rozvoje považován tzv. lidský kapitál, tedy znalosti a dovednosti, které vlastní jedinci. Proto se za hlavní opatření považují investice do vzdělávání posilujícího tyto kognitivní domény. Nicméně názor na školu jako instituci zvyšující rovnost šancí jedinců i regionálních společenství, a umožňující tak rozvoj, není jednoznačný. V sociologickém myšlení lze rozlišit dva základní, vzájemně protikladné pohledy na danou problematiku, a to funkcionalistický a kritický/ konfliktní. Podle funkcionalistů je škola institucí, která zvyšuje rovnost šancí, a zejména veřejné školství poskytuje mladým lidem příležitost získat vzdělání a poté společenské postavení, které odpovídá jejich schopnostem a úsilí. Veřejné školství má zprostředkovat každému členovi společnosti poznatky a dovednosti důležité pro život v dané společnosti, které může zhodnotit ve svůj prospěch, přičemž sumou úspěchů jednotlivců je úspěch celé společnosti. Proti tomu stoupenci kritických teorií tvrdí, že škola nedává rovné příležitosti, ale naopak udržuje rozdíly ve společnosti. Každý si z prostředí, v němž žije, přináší tzv. kulturní kapitál (návyky, dovednosti, hodnoty). Příslušníci znevýhodněných společenských skupin, jejichž kulturní kapitál je z pohledu vládnoucích vrstev nižší, však nemohou konkurovat spolužákům, kteří získali požadovaný kulturní kapitál a nyní jej zhodnocují, tj. dosahují i vyššího vzdělanostního kapitálu. V takovém (nespravedlivém) společenském systému tedy nenabízí škola poznatky a dovednosti prospěšné společnosti jako celku. Méně často se již v souvislosti se vzděláváním hovoří o investicích do tzv. sociálního kapitálu. Právě na diskusi o tomto druhu kapitálu a jeho dosud málo využívaném potenciálu ve vzdělávacím procesu se zaměřuje náš článek.

keywords: education; regional development; human capital; social capital; regional identity

Creative Commons License
Education towards obtaining various forms of capital is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

210 x 297 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 200 czk
ISSN: 0300-5402
E-ISSN: 2336-1980

Download