Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 12 No 3 (2018), 11–30
Učitelský sbor české základní školy
[Czech Basic School Teaching Staff]
Petr Urbánek
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2019.4
zveřejněno: 26. 07. 2019
Abstract
Most studies about teachers and the teaching profession in the Czech Republic and elsewhere focus on the teacher as an individual. Interest is for instance on their professional characteristics, teacher training programmes, and working conditions. These analyses hardly reflect the fact that the teacher is a part of the staff, tied with colleagues and the professional environment both organizationally and ideologically. This study is a review of published knowledge about the Czech basic school teaching staff. The paradoxes of the teaching profession and the school as an organization suggest that the basic school teaching staff are a rather distinct professional society. The subject of the study is the teaching staff characteristics, the structure, personnel turnover and the teaching staff social climate. Research results differentiate between the manifested climate and the causes of the climate. More specifically, similar climates are the result of different and sometimes unique causes. There are key factors which this research identifies as crucial for the openness of the teaching staff climate: school leadership style, and the personnel constellation of the staff. Beneficial for the climate is a balance between personnel stability and a reasonable rate of personnel turnover.
klíčová slova: Czech basic school; teaching staff; teaching staff turnover; structure and characteristics of the teaching staff; teaching staff climate
reference (77)
1. Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational Research, 52(3), 367-420. CrossRef
2. Bedrnová, E., & Nový, I., et al. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press. CrossRef
3. Bendl, S. (2002). Feminizace školství a její pedagogické konsekvence. Pedagogická orientace, 12(4), 19-35.
4. Brücknerová, K., & Novotný, P. (2017). Trust within teaching staff and mutual learning among teachers. Studia paedagogica, 22(2), 67-95. CrossRef
5. Cifali, M. (1999). "Nemožné" povolání? Stále inspirativní bonmot. Pedagogika, 49(4), 322-334.
6. Čech, T. (2011). Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: MU.
7. Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době. Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.
8. Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
9. Emmerová, K. (2001). Diskuse nad problematikou žen ve školním managementu. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, 48(5-6), 61-71.
10. Feng, L., & Sass, T. (2011). Teacher quality and teacher mobility. Working paper 57. Washington: National Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research. CrossRef
11. Fink, E. (1996). Bytí, pravda, svět: Předběžné otázky k pojmu fenomén. Praha: Oikúmené.
12. Gavora, P., & Braunová, J. (2010). Adaptácia Dotazníka organizačnej klímy školy (OCDQ-RS). Pedagogická orientace, 20(1), 39-59.
13. Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.
14. Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1993). The organizational climate of schools. Chicago: Midwest Administration Center.
15. Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., … Ježek, S. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: MU. CrossRef
16. Helus, Z. (2007). Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 57(4), 349-363.
17. Hloušková, L. (2008). Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: MU.
18. Ingersoll, R. (2001). Teacher turnover and teacher shortages: An organizational analysis. American Educational Research Journal, 38(3), 499-534. CrossRef
19. Ježek, S. (2001). Psychosociální klima školy I. Brno: MSD.
20. Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Škola zlatých golierov. Vzdělávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Slon.
21. Kolektiv autorů (2018). Statistická ročenka České republiky 2017. Praha: ČSÚ.
22. Kottkamp, R. B., Mulhern, J. A., & Hoy, W. K. (1987). Secondary school climate - a revision of the OCDQ. Educational Administration Quarterly, 23(3), 31-48. CrossRef
23. Kučerová, S. (2012). Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.
24. Lašek, J. (1995). Prvé skúsenosti s meraním klímy v škole a učiteľskom zbore. Pedagogická revue, 47(1-2), 43-50.
25. Laufková, V., & Novotná, K. (2014). Školní hodnocení z pohledu žáků. Orbis scholae, 8(1), 111-127. CrossRef
26. Lazarová, B. (2005). Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně. Pedagogika, 55(2), 102−118.
27. Lazarová, B. (2009). Vratké mosty porozumění. O učitelích dvou generací. In Kolektiv autorů, Pedagogická komunikace v didaktických, sociálních a filozofických souvislostech (s. 38-46). Hradec Králové: Gaudeamus.
28. Lazarová, B., et al. (2011). Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno: Paido.
29. Leithwood, K. A. (2005). The principals role in teacher development. In M. Fullan & A. Hargreaves (Eds.), Teacher development and educational change (s. 86-103). London: RoutledgeFalmer.
30. Liška, F. (1969). K sociálně psychologické problematice učitelského sboru. Pedagogika, 19(3), 425-440.
31. Little, J. W. (1990). The persistence of privacy: Autonomy and initiative in teachers' professional relations. Teachers College Record, 91(4), 509-536.
32. Lorenzová, J. (2016). Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: UK.
33. Lukas, J. (2009). Vztahy mezi učiteli a řediteli na základních školách - přehled relevantních výzkumů. Studia paedagogica, 14(1), 127-145.
34. Mareš, J. (2001). Sociální klima školy. In J. Čáp & J. Mareš, Psychologie pro učitele (s. 581-596). Praha: Portál.
35. Mareš, J. (2018). Odpor učitelů vůči změnám ve škole a ve školství. Pedagogika, 68(2), 173-200. CrossRef
36. Mareš, J., & Honsnejmanová, I. (2011). Diskuse o pedagogických časopisech v České republice. Pedagogika, 61(1), 78-84.
37. Mason, S., & Matas, C. P. (2015). Teacher attrition and retention research in Australia: Towards a new theoretical framework. Australian Journal of Teacher Education, 40(11), 44-66. CrossRef
38. MŠMT. (2009). Kvalifikovanost učitelů - hlavní výsledky dotazníkového šetření. On-line: http://www.msmt.cz/uploads/K2/Kvalifikovanost_ucitelu_priloha.pdf
39. Nišponská, M., & Urbánek, P. (2007). Analýza klimatu učitelských sborů ZŠ: Kvalitativní sonda. In R. Jandová (Ed.), Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu (s. 101-108). České Budějovice: PedF JČU.
40. Novotný, P., & Brücknerová, K. (2014). Intergenerational learning among teachers: Interaction perspective. Studia paedagogica, 19(4), 45−79. CrossRef
41. Novotný, P., & Brücknerová, K. (2016). Informální mezigenerační učení v učitelských sborech: rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí. Orbis scholae, 10(1), 11-33. CrossRef
42. Píšová, M. (2004). Klima školy z pohledu začínajícího učitele. In S. Ježek (Ed.), Psychosociální klima školy II (s. 128-151). Brno: MSD.
43. Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386-407. CrossRef
44. Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: MU.
45. Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Zounek, J. (Eds.). (2006). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: MU.
46. Pol, M., & Lazarová, B. (1999). Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha: Strom.
47. Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
48. Průcha, J. (2015). Pedagogické časopisy: jejich využívání jako informačních zdrojů. Pedagogická orientace, 25(1), 122-130. CrossRef
49. Rozkovcová, A., & Novotová, J. (2018). Styly vedení školy a sociální klima učitelských sborů základních škol. Orbis scholae, 12(3), v tisku.
50. Rozkovcová, A., & Urbánek, P. (2017). Fluktuace učitelů: Vybrané zahraniční teorie a výzkumné přístupy. Studia paedagogica, 22(3), 25-40. CrossRef
51. Rozkovcová, A., Urbánek, P., Jursová, J., Novotová, J., Picek, J., & Picková, H. (2018, září). Teaching staff of the elementary and lower secondary school: Professional potential in a specific organization and its changes. Příspěvek prezentovaný na konferenci ECER, Bolzano.
52. Řehulka, E., & Řehulková, O. (2001). Učitelky a učitelé. In E. Řehulka & O. Řehulková (Eds.), Učitelé a zdraví 3 (s. 143-152). Brno: PÚ AV ČR.
53. Sekera, J. (1994). Hodnotová orientace a mezilidské vztahy v pedagogických sborech. Ostrava: OU.
54. Sekera, J. (1995a). Struktura pedagogických sborů. Odborná výchova, 45(5-6), 46-48.
55. Sekera, J. (1995b). Konflikty v pedagogických sborech. Odborná výchova, 45(7-8, 9-10), 63-64, 86-88.
56. Sekera, J. (1997). Pedagogické sbory - mýty a skutečnost. Pedagogická orientace, 7(1), 93-96.
57. Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 57(4), 338-348.
58. Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
59. Straková, J., Spilková, V., Friedleandaerová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), 79-100. CrossRef
60. Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.
61. Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.
62. Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neoliberální době. Esej o paradoxní situaci učitelství. Pedagogika, 57(4), 326-337.
63. Švaříček, R. (2009). Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 87-108.
64. Trnková, K., Chaloupková, L., & Knotová, D. (2009). Pedagogičtí pracovníci na malotřídkách - izolovaní a nekvalifikovaní? Studia paedagogica, 14(2), 51-68.
65. Trojanová, I. (2014). Ředitel a střední management školy. Průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Praha: Portál.
66. Urbánek, P. (2005). Problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: TU.
67. Urbánek, P. (2006). Klima učitelských sborů ZŠ: Empirická zjištění. In Kolektiv autorů, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV. Plzeň: PedF ZČU. [CD-ROM]
68. Urbánek, P. (2011). Učitelské sbory základních škol: Dvě odlišné profesní subkultury. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 269-294). Praha: Karolinum.
69. Urbánek, P., Dvořák, D., & Starý, K. (2014). Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů v době reformy. Orbis scholae, 8(1), 65-78. CrossRef
70. Urbánek, P., & Koucký, M. (2014, září). Fluktuace učitelských sborů ve vícečetné případové studii ZŠ. Příspěvek prezentovaný na 22. výroční konferenci ČAPV, Olomouc.
71. Urbánek, P., Picek, J., Jursová, J., Novotová, J., Picková, H., & Rozkovcová, A. (2017). Výzkum učitelských sborů ZŠ: potenciál výběrových šetření, problematika výběru a vstupu do terénu. In I. Žlábková (Ed.), Sborník konference ČAPV. České Budějovice: JČU.
72. Urbánek, P., Rozkovcová, A., Jursová, J., Novotová, J., Picek, J., & Picková, H. (2018). Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů s extrémními typy hodnot. Košice: UJPŠ. Dostupné z https://unibook.upjs.sk/img/cms/2019/FF/psychologia-prace-a-organizacie-web.pdf CrossRef
73. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
74. Vašutová, J., & Urbánek, P. (2010). Učitelé v současné základní škole: hledání mezi změnou a stabilitou. Orbis scholae, 4(3), 79-91. CrossRef
75. Vychopňová, T. (2017) Vedení lidí ve školách v kontextu teorie sociální moci. Lifelong Learning, 7(3), 7-20.
76. Walker, A., & Kwan, P. (2010). Ideální a reálná odpovědnost z pohledu zástupců ředitelů škol. Studia paedagogica, 15(2), 105-125.
77. Walterová, E., et al. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum.
Učitelský sbor české základní školy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177